الثلاثاء، سبتمبر 04، 2012

مصلحه ولا مروحه

هذه المقوله تقال في مصر لمعاكسه البنات لكني سمعتها لمعاكسه الجيز ايضا حتى اني كنت استغرب في البدايه اسلوب المناداه باللافاظ البناتيه لحد ما احتكيت بكميه كبيره من الجيز في مصر في خلال اجازتي الماضيه اللي كانت اجازه مليانه مواقف واشياء كثيره ناوي اكتب بس كل مره اقول بكرا او بعده لكن الواحد بيحاول يكتب بقدر المستطاع بدون تجريح او اساءه لاي حد 

صحيح اني مثلي لكني اصادق غير المثلين وبسمع تعليقات جميله واشياء تخليني اضحك في بعض الكلمات او الافيهات على قوله المصرين تقال لمعاكسه البنات في الشارع والمشكله انه البنت بدل ما تقلع الجزمه تقوم تبتسم يعني فاهمه وعارفه انها هي المقصوده 

 

خطر في بالي كلمات سالت عنها واحد صديق لي مصر انتو لمن تشوفو بنت حلوه بتقول الكلام الحلو اما البنت اللي شايفه نفسها حلوه وتتمخطر بتقول ليها ايه فقال 

شايف البت اللي هناك دي 
قلت اه شايفها 
 اصبر علي 

جات البنت ماره من جوارنا فقام قال لها 

ياخرابي اتوبيس راجع بظهره 
شايفها ازاي دي زي الكوره الكفر 
تقوم البنت واللي اعتقد مش سامعه الكلام كويس تهز في طيزها ( عذرا على اللفظ ) خلاص خلفيتها ههههه 
 قام قال يلالالالالالالالالاهوووووووووي 
شايف الصبه حته وحده ههههه

لمن قربت خالص قالها اسمك ايه يا حته؟؟؟... انشراح خباثه.... !!!!  هههههه

يجي صحبه وانا ما اعرفه يسلم سلام غريب 
يقول ايه الحياه يا أونس 
عبيت التنك ولا لسه 
صاحبنا هذا كان ثرثار جدا جدا لادرجه اني تضايقت منه بس حسيت انه بيئه وشه كله حفر من المطاوي هههه او كدا جاني الاحساس 
قاله صاحبي 
ايه البواخه دي انزل عن المسرح يا نجم 
طبعا وقتها مافهمت المصلحات الكثيره هذه 
المهم الشابين وانا حبينا نروح نتغدى فقام قالي الثرثار اهرش يا نجم 
سالته اهرش فين 

فرد صحبي قاله ده علي ملكش بيه دعوه 

فقاله ايه اخر افتكاساتك يا عم 
الثرثار يقول لا يا عم صحبك ده باين عليه استكانس خالص 

واحنا واقفين جات وحده بنت حلوه 
فقال الثرثار  بص يلا شوف الاوكشه اللي جايه دي 
فكمل ادعكو الفانوس وخلوني نحوس 
يلا سلام يا ساحبي اخلع انت والي معاك ورانا مصلحه 

بعد شويه جات البنت وعرفت انها شرشر جات تشوف لها مصلحه ههههه


للعم صديقي هذا استريت تماما وتعرفت عليه عن طريق الفيس بوك الحقيقي كان في موضوع او حلقه نقاش تتحدث عن عمري اصبح ثلاثين واني كتبت بحسره في الفيس بوك انه عمري صار ثلاثين واني ما عملت شي مفيد في حياتي وهو كان صاحب صاحب صحبي ههه مليش فيه خالص 
المهم كان اكثر الناس تعليقا وبصوره طريفه جدا ومن بعدها قمت ضفته وصرت متواصل معاه بصراحه وبيني وبينكم هو اموووور اوي اوي اوي اوي اوي تيباتي خالص خخخ بس ما يطلق عليه الشاب الروش طحن

بس انا بقدر ما حاولت اتونس معاه ما لقيت معاه اي فرصه حتى انه عرفني على كم شرشوره في مصر لكني رفضت باستحياء واعتقد انه فهم انا ايه لانه لاحظ اكثر من مره 

الولد هذا محترم كاهل لكنه مصاحب له شله اقدر اقول اقل شي عنهم انهم عباره عن بلطجيه ما اعرف اذا شفته فلم اللماني 

شخصيته تذكرني بالالماني 



هو ما يشبه باي شي طبعا لاكني اعجبت بشخصيه المصري الجدع اللي يمكن لو سالته الساعه 4 صباحاانك في خناقه حيجيك ومعاه كميه من الشباب او ما يطلق عليه ابو الغضب وهو مصطلح عندهم يطلق على الشباب اللي يتابط الشر ويبحث عن المشاكل ومعنودش مشكله يخش القسم 

بس مع ذلك هؤلاء الشباب جدا محترمين مش عارف كيف ابين لكم انهم محترمين صحيح انهم يستخدومون الالفاظ السوقيه في الحديث والتعامل لكني كنت مرتاح معاهم او اقدر اقول حاسس بامان انه مفيش حد حيقرب مننا بالذات مع وجود الولد الجثه الثرثار اللي كان معانا وخلانا نبعد عن مكانه لانه لقى بنت شرموطه ( شرشر *) علشان يقضي معاها مصلحه 

اكثر ما يعجبني لمن كنت معاه وطبعا انا طلعت معاه مره واحده بس وما كررتها او ما جاتني فرصه اني اكررها 

لكن بالتاكيد استمتعت معاه جدا كساتمتاعي بالخروج مع مجموعه من الجيز وده لمن اجي اكتب لازم استعين بصديقي المفكر لانه كان ملاحظ خالص ومركز معاهم خالص ولولاه ما كنت قدر اوصل لمجتمع الجيز في مصر بخيره وشره 

حجي اشرح الكلمات اللي استعملتها فوق 

طبعا بالنسبه عن البنت القبيحه اللي جات مفيش داعي وكلهم معناهاهم اخص على الشكل هههههه 


 ايه الحياه يا اونس يعني كيف يومك او شو برنامجك 

عبيت التنك مقصود بيها اكلتو ولا لسه 

ايه البواخه دي انزل من المسرح يا نجم 

يعني كرهتنا وخلاص اتقخنقنا منك كفاك كلام او بهذا المعنى 

االاوكشه يعني البنت الحلوه ( في رايه فقط حلوه ) بس انا شايفه ما تسوى شلن 

ادعكو الفانوس يعني هوونا يعني خلوني لوحدي 

اهرش يعني طلع اللي في جيبك  

افتكاسات اختراعات او اوضاع او برامج 

استكانس مرتاح مرطب معندوش هموم وكدا

كان من الكلمات اللي عجبتني جدا كلمه اتزرع هنا 
قالها لي لمن شاف له واحد بيئه تاني بس شويه نضيف اعتقد انه اللي ببيع له المزاج بتاعه 
ومعناها ابقى هنا وما تتحرك اي مكان 

وفعلا انا سويت كده لاني اصلا مش ناوي اتحرك من مكاني اريد اراقب اللي يجري من بعيد 
المهم هو وقف جمبه معطي ظهره لي ورجع بعد شويه وفي شي دخله في جيبه بس ما سالته ايه ( فهمتها يعني :)  )

برضه مره جاه اتصال وقال جمله "انساني وخذ عنواني " لاحد المتصلين ووعرفت من السياق معناها انه ماله في اللي يريده المتصل او مش مزاجه في الموضوع اصلا 

بس كان يوم حلو يلا نشوفك على خير

ليست هناك تعليقات: