الثلاثاء، يونيو 10، 2014

ساشيمي الاخطبوط octopus sashimi or tako sashimi



قبل فتره قابلت احد اصدقائي القداما جدا شخص لم اقابله من اكثر من 15 سنه 
زمان كنت بستغرب لمن كانو اقربائي يقولو فلان ما شفناه لينا 20 سنه الان بعد ما صار عمري تقريبا 32 سنه صارت كلمه 15 سنه مش كثيره في احداث كثيره اتذكرها وعمرها اكثر من 20 سنه فما بالك بال 15 سنه دي 
صديقي درسنا مع بعض في المرحله الابتدائيه كنا في نفس الصف من من الصف الثاني لحد الصف السادس وعند انتقالنا الى المرحله المتوسطه كنا في نفس المدرسه لكن صار لكل واحد فينا اصدقاء مختلفين حاولنا ان نقرب بينهم لكن مافلحنا 
الثانوي ايضا كنا في نفس المدرسه لكننا كنا اكثر بعدا من السابق وصار من الصعب التواصل بينا كما كنا في الابتدائيه 
والان تمر الايام والسنين وتشاء الصدف ان اقابله في احدى المجمعات التجاريه وقد عرفته مباشره فلم يتغير كثيرا خلال تلك الفتره الطويله جدا وهو ايضا عرفني لكنه علق على بعض الاختلافات التي سببتها عوامل التعريه في شكلي خخخ منها انحسار الشعر وتغير لونه وصرت البس نظاره 

كنت فرح جدا بمقابلتي له بعد طول غياب واتفقنا على ان نلتقي في لاسابيع القادمه وتبادلنا لارقام على امل اللقاء

بعد حوالي ثلاث ايام اخبرني انه سيكون اخر الاسبوع فاضي وليس لديه اي التزامات فلنتقابل في الموقع الفلاني
في اخر الاسبوع خرجت من البيت بما انه لم يلغي الموعد او يعدله وصلت للمكان المتفق عليه وانتظرته بعد عدده دقائق اتصلت عليه لاخبره اني وصلت فاحسست انه متردد فخبرني انه للاسف الشديد قد اتفق مع مجموعه من اصدقائه وانه سوف يلتقي بهم اليوم وقد نسى الموعد تماما لكنه سالني اذا كنت اريد ان انضم اليهم اذا ما كان عندي ما نع فاجبت بدون تردد لما لا في النهايه هو تغير وخروج عن المالوف
وصل لي وتحركنا مع بعض الى بيت اصدقائه في ارقى الاحياه في العاصمه مسقط بيت اقل ما يقال عنه قصر كنت دوما امر بجانبه ولا افكر اصلا او احلم اني ادخله عند دخولنا للبيت او القصر لانه ليس بيت حجما ولا شكلا
دخلنا القصر الكبير اتا لنا شاب وسيم جدا وحيانا ودعانا للدخول كان المجلس بحجم بيتنا كان فيه حوالي 9 اشخاص اعمارهم ما بين الي 20 الى اواسط الثلاثينات
بس يلالالالالالالالالالالالالاهوووووووووي يلالالالالالالالاهوي كان في واحد ايه ف  الجمال والواسمه ملاحه جميله جدا كانه رسمه ابدعها الخالق
طول الجلسه عيني ما نزلت منه واعتقد انه لاحظ هذا لكنه لم يتحرك او يصدر منه اي شي سوا انه يلعب بالتلفون 
كان قليل الكلام مع بقيه الشباب, المجموعه بصراحه جدا مرحه وبسيطه في تعاملها واسلوبهم مع بعض واستوعبو وجودي بسهوله اكثر مما توقعت لكني كنت مهتم بشخص واحد فقط خلال الجلسه 
قبل ما يجيب السفرجيه او السرفيس العشاء سالني صاحب البيت هل حصل اكلت ساشيمي فقلت لا ما حصل واردفت الحياه تجارب خلني اجرب 

قال هذا طباخ ياباني جبناه في البيت علشان حفل زواج اختي الاسبوع القادم وطلبت منه يعمل لنا اكلات يابانيه فقال انه حيعمل لنا اكلات يابانيه مشهوره من اهمها التاكي ساشيمي ( مع حركه من وجههه زي دراكولا ) الحيي 

طبعا انا فقط كنت اططئ براسي له نظام فاهم هو بيقول ايه او بيتكلم عن ايه 
في الفتره اللي كان الناس مشغولين بترتيب المكان علشان يحضرو الاكل كنت واقف جمب مزهريه جميله عليها ورد رائحته كانت تملئ المكان اصلا كنت معتقد لممن وصلت البيت انه في حد متعطر برائحه جميله فوقفت جمبها وقاعد اتئمل المزهريه برائحتها الرائعه فيها زهور ورديه اللون وانا متامل في المزهريه جاني الملاك الرائع اللي كنت قاعد اتفرج عليه في بدايه وجودي وبدون ما ينظر لي قالي هذا يسمى الورد الدمشقي والاخر اسمه الورد البلغاري هم افضل واجمل رائعه في الورد ورائحتهم تدوم لفتره طويله مقارنه ببقيه الزهور اما اللي لونه بنفسجي اسمه لافندر الثلاثه مسوين مزيج غريب وعطر في المكان 
بعدها مد يده وسلم علي وقال انا اسمي عبد الله وانت غريب صح قلت ايوا صح 
وقفنا جوار بعض لفتره بدون ما يتكلم اي شخص فينا لكني بداءت وقلت اعتذر عن حملقتي فيك بصراحه انت جدا وسيم 
الولد ما قال شي ولا رد علي ولا شاف علي حتى بس لاحظت وجهه تورد خجل لكنه اشاح ونظر الى الخدم وهم يحضرون الاكل قالي اليوم راح ناكل ساشيمي من بعيد لمن شفته قلت له هل هذا سوشي فقال لي لا 
الفرق بين الساشيمي والسوشي مع انهم نفس الشكل تقريبا بس الفرق فقط انه السوشي فيه رز اما الساشيمي مافيه رز يعتمد على طبق من الماكولات البحريه فقط النيه بدون وجود رز معاها ويقدم مع طبق من الخمر الياباني او ما يسمى بالساكي مع صوص طعمو مميز 
واليوم اللي راح ناكلو هو تاكو ساشيمي وتاكو معناها اخطبوط 
راح تلاحظ انه بعض القطع قاعد تتحرك لانه هالاخطبوط طازج  
قالي انه اول مره ياكله بس كان يسمع عنه لانه مشهور 

تقريبا هذه صورته او شكله كدا 

راح تلاحظوو في بعض القطع ظهور مجسات الاخطبوط او اللي عامله زي المطاطه اللي بتمسك او بتلصق على الزجاج 




كانت الكميه كبيره جدا اكثر مما تصورت كميه كبيره من الاكل الياباني حذكر اسمائها واللي عرفت مكوناتها  وبصراحه كنت حاسس بجوع 
انا باكل الاخطبوط مشوي او في شوربه لكن ما حصل اكلته نئ 
وكمان بيتحرك ههه طبعا مش كله كان بيتحرك بعض القطع وهم اصلا لمن يلقو قطعه بتتحرك بيشاورو عليها وبيقول يلا يا فلان اكلها اكلها 

انا بصراحه اول مره اضوقها وطعمها مش حلو ولا سئ مش عارف اوصف كيف طعمه بس شويه لزوجه وما اعتقد انا اصلا مضغطو (chew )  اي قطعه اكلتها كلهم بلعتهم بالذات اللي كانت بتتحرك بس حركتها توقفت اول ما حطيتها في فمي 
طبعا عبد الله جلس جمبي او اقدر اقول لمن جينا راجعين من عند الزهور ما لقينا مكان الا نكون جمب بعض 
فكان بتلقائيه منه بيقول ده اسمه كدا ودا اسمه كدا وانا علشان استمتع اكثر كنت بسئله دي ايه ودي ايه 

من الاكلات اللي سجلت اسمها على التلفون مباشره منه ( هو المصدر ) 


سوكياكي قطع رقيقه جدا من اللحم معها خضراوات طعمها ما بطال كان اغلب الاكل عباره عن اكل بحري قليل فقط كان في لحمه بس بصراحه طريقه تقديمه كانت الاجمل في حياتي من الاطباق اللي مش متاكد من طريقه كتابتا هي تيمبورا والياكيتوري التيمبورا هو ربيان مقلي والياكتوري حاجه كدا في عيدان قش عامله زي الكباب بس حسب مافهمت من عبود انها دجاح ومحار وحبه خضار بتاخد العود بتغمسه في شي كدا اقدر اقول عليه دمعه او صلصه مش فاهم هي ايه كانت بالضبط  بس طعمها مقبول نوعا ما اعتقد من مكوناتها صلصه الصويا 

وبما انه من محبي تذوق الاكل فانا اكلت كميه ضخمه من الحاجات اللي كلها كيكا وبيكا وموكيكا 
كان الموضوع كله على بعض ممتع وعبد الله جالس جمبي وبيقول دا كدا ودا كدا وده من ايه وده من ايه بس اهم ما يميز الاكل كله بصراحه منظر كان جميل ومنمق ما بقدر اقول شهي لانك اول ما تعرف المحتويات امكن تغير رايك 
كميه الاكل كانت اكثر من عدد الموجودين 
اكثر حاجه كانت في الاكلات دي مميز وغريب  انه كان في ثعبان مشوي بس مش نفس الثعابين اللي على الارض ثعبان بحري اسمه حنكليس ده بصراحه ما قدرت اوصله لانه كان في نص الاكل وبعيد مني وخجلت اطلب اضوقه بس اللي ضاقوه قالو انه طعمه سمك Loool
دورت في النت على صور ليه بس ما لقيت لكن ده صور امكن نوعا تكون من قرايبها او نوعيتها 

طبعا الصوره التانيه هي اشهر صوره بنشوفها لنوع السمك دا ثعبان البحر 





احلى حاجه اليابانين بيلونو الاكل وبيطلقو عليه اسماء غريبه بتنسيك الحاجه الي معمول منها اصلا طبعا لو فهمت وقتها انه الانقليس او الحنكليس هو السمكه اللي بتطلع من بين الصخور في عالم الحيوانات البحريه ما اعتقد اني حفكر اقرب منها خالص 

كان ليله مميزه جدا انا يدي وجعتني من الكتابه لسه باقي كلامي مع عبد الله وحصل بعد الاكل ايه 


نشوفكم على خير ان شاء الله



ليست هناك تعليقات: